Rogoff vs. Skidelsky
Estas cartas públicas son sintomáticas de un debate universal: la crisis, su naturaleza, su profundidad y las fórmulas para escapar de ella. Grandes economistas anglosajones exhiben sus prioridades analíticas y de política económica. Ocurrió en Inglaterra, pero es también nuestro debate.
La economía del Reino Unido pide a gritos plan de rescate creíble
Sunday Times. 14/02/2010;
Traducción de Odette Cáceres
Ahora está claro que el Reino Unido entró a la recesión con un gran déficit presupuestal estructural. Como resultado, el déficit presupuestal es ahora el más extenso desde la posguerra y se encuentra entre los más grandes del primer mundo.
En estas circunstancias, un plan de consolidación fiscal de mediano plazo que sea creíble, haría más probable una recuperación sostenida.
En la ausencia de un plan creíble, existe el riesgo de que la pérdida de confianza en el esquema de políticas económicas del Reino Unido contribuya a tasas de interés de largo plazo más altas y/o a la inestabilidad monetaria, lo cual podría obstaculizar la recuperación.
A fin de minimizar el riesgo y de apoyar una recuperación sostenida, el próximo gobierno debería proponer un plan detallado que reduzca el déficit presupuestal estructural más rápidamente que el propuesto en el informe preliminar de 2009.
La implementación oportuna de las medidas debería ser sensible a los acontecimientos de la economía, particularmente, a la fragilidad de la recuperación. Sin embargo, con el propósito de ser creíble, el objetivo del gobierno debería ser eliminar el actual déficit presupuestal estructural del gasto corriente durante un periodo parlamentario y hay un argumento convincente para que las primeras medidas empiecen a tener efecto, ceteris paribus, en el ejercicio fiscal 2010-11.
La dimensión de esta consolidación fiscal debería recaer en reducciones del gasto gubernamental, pero este proceso deberá considerar su impacto en los grupos sociales más vulnerables. Los aumentos de impuestos deberán caer sobre una base tributaria amplia y deberán minimizar los incrementos perjudiciales en las cuotas de impuestos marginales sobre el empleo y la inversión.
Con el fin de recuperar la confianza en el esquema fiscal, el gobierno también debería introducir más independencia dentro de la generación de pronósticos fiscales y el escrutinio de la gestión del gobierno en contraste con sus metas presupuestales declaradas.
Tim Besley, Sir Howard Davies, Charles Goodhart, Albert Marcet, Christopher Pissarides and Danny Quah
London School of Economics;
Meghnad Desai and Andrew Turnbull,
House of Lords;
Orazio Attanasio and Costas Meghir,
University College London;
Sir John Vickers,
Oxford University;
John Muellbauer,
Nuffield College, Oxford;
David Newbery and Hashem Pesaran,
Cambridge University;
Ken Rogoff,
Harvard University;
Thomas Sargent,
New York University;
Anne Sibert,
Birkbeck College, University of London;
Michael Wickens,
University of York and Cardiff Business School;
Roger Bootle,
Capital Economics;
Bridget Rosewell,
GLA and Volterra Consulting
Carta: La primera prioridad debe ser restablecer un crecimiento robusto.
The Financial Times. 18/02/2010, 22:47 hrs.
Traducción de Odette Cáceres G.
De Lord Skidelsky y otros.
En su carta dirigida a The Sunday Times el 14 de febrero, el catedrático Tim Besley y 19 signatarios más exigieron un programa acelerado de consolidación fiscal. Nosotros creemos que están equivocados.
Ellos sostienen que el Reino Unido entró a la recesión con un gran déficit estructural y que “como resultado, el déficit presupuestal del Reino Unido es ahora el más extenso desde la posguerra”. Lo que fallan en señalar es que el déficit actual refleja la recesión más profunda y más prolongada desde la segunda guerra mundial, con la necesidad de un extraordinario soporte fiscal y financiero del sector público para impedir que la economía del Reino Unido decaiga en un precipicio. Omitieron decir que la contracción de la producción en el Reino Unido ha sido de más del 6 por ciento desde septiembre de 2008, que el desempleo creció casi 2 puntos porcentuales y que la economía aún no está en terreno seguro de recuperación.
No hay desacuerdo en que la consolidación fiscal será necesaria para volver a colocar las finanzas públicas del Reino Unido en una base sostenible. Pero la implementación de las medidas debería depender de la fortaleza de la recuperación. La Tesorería se comprometió a reducir ella misma el déficit presupuestal por más de la mitad para 2013-14 con la mayor parte de la consolidación lograda para cuando la recuperación esté establecida firmemente. En un afán de apurar el paso de la reducción del déficit para tranquilizar el mercado financiero, los signatarios de la carta del Sunday Times, ¡implícitamente aceptan como válidos los puntos de vista de los mismos mercados financieros cuyos errores precipitaron la crisis en un principio!
Ellos buscan espantarnos con el nivel actual del déficit pero no mencionan la reducción automática que será alcanzada cómo y cuando el crecimiento sea reanudado, ni los efectos del crecimiento en la confianza del inversionista. ¿Cómo imaginan los firmantes de la carta que los acreedores extranjeros reaccionarán si el intenso recorte del gasto inclina la economía de regreso a la recesión? Pedir –como ellos lo hacen–una evaluación independiente de las pronósticos de políticas fiscales es sensato. Pero por el bien de los británicos –y para que la economía retome su potencial– la primera prioridad debe ser restablecer un crecimiento económico robusto. La riqueza de la nación yace en lo que los ciudadanos pueden producir.
Lord Skidelsky,
Emeritus Professor of Political Economy, University of Warwick
Marcus Miller,
Professor of Economics, University of Warwick
David Blanchflower,
Bruce V. Rauner Professor of Economics, Dartmouth College, US and University of Stirling
William Brown,
Montague Burton,
Professor of Industrial Relations, University of Cambridge
Paul De Grauwe,
Professor of Economics, K U Leuven, Belgium
Brad DeLong,
Professor of Economics, UC Berkeley, US
Sheila Dow,
Emeritus Professor of Economics, University of Stirling
Jean-Paul Fitoussi,
Professor of Economics, Sciences-po, Paris, France
Richard Freeman,
Herbert Ascherman Chair in Economics, Harvard University, US
G.C. Harcourt,
Emeritus Reader, University of Cambridge, and Professor Emeritus, Adelaide University, Australia
Peter Hammond,
Marie Curie Professor, Dept of Economics, University of Warwick
Mark Hayes,
Fellow in Economics, University of Cambridge
David Held,
Graham Wallas Professor of Political Science, LSE
Jane Humphries,
Professor of Economic History, University of Oxford
Alan Kirman,
Professor Emeritus Université Paul Cezanne, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Institut Universitaire de France
George Magnus,
Senior Economic Adviser to UBS Investment Bank
Lord Peston,
Emeritus Professor of Economics, Queen Mary, University of London
Robert Rowthorn,
Emeritus Professor of Economics, University of Cambridge
John Van Reenen,
Professor of Economics, LSE
Joseph Stiglitz,
University Professor, Columbia University, US
Para ver la lista completa de los signatarios vaya a www.ft.com/moresigs
UK economy cries out for credible rescue plan
From The Sunday Times; February 14, 2010
IT IS now clear that the UK economy entered the recession with a large structural budget deficit. As a result the UK’s budget deficit is now the largest in our peacetime history and among the largest in the developed world.
In these circumstances a credible medium-term fiscal consolidation plan would make a sustainable recovery more likely.
In the absence of a credible plan, there is a risk that a loss of confidence in the UK’s economic policy framework will contribute to higher long-term interest rates and/or currency instability, which could undermine the recovery.
In order to minimise this risk and support a sustainable recovery, the next government should set out a detailed plan to reduce the structural budget deficit more quickly than set out in the 2009 pre-budget report.
The exact timing of measures should be sensitive to developments in the economy, particularly the fragility of the recovery. However, in order to be credible, the government’s goal should be to eliminate the structural current budget deficit over the course of a parliament, and there is a compelling case, all else being equal, for the first measures beginning to take effect in the 2010-11 fiscal year.
The bulk of this fiscal consolidation should be borne by reductions in government spending, but that process should be mindful of its impact on society’s more vulnerable groups. Tax increases should be broad-based and minimise damaging increases in marginal tax rates on employment and investment.
In order to restore trust in the fiscal framework, the government should also introduce more independence into the generation of fiscal forecasts and the scrutiny of the government’s performance against its stated fiscal goals
Tim Besley, Sir Howard Davies, Charles Goodhart, Albert Marcet, Christopher Pissarides and Danny Quah
London School of Economics;
Meghnad Desai and Andrew Turnbull,
House of Lords;
Orazio Attanasio and Costas Meghir,
University College London;
Sir John Vickers,
Oxford University;
John Muellbauer,
Nuffield College, Oxford;
David Newbery and Hashem Pesaran,
Cambridge University;
Ken Rogoff,
Harvard University;
Thomas Sargent,
New York University;
Anne Sibert,
Birkbeck College, University of London;
Michael Wickens,
University of York and Cardiff Business School;
Roger Bootle,
Capital Economics;
Bridget Rosewell,
GLA and Volterra Consulting
Letter: First priority must be to restore robust growth
The Financial Times. Published: February 18 2010 22:47
From Lord Skidelsky and others.
Sir, In their letter to The Sunday Times of February 14, Professor Tim Besley and 19 co-signatories called for an accelerated programme of fiscal consolidation. We believe they are wrong.
They argue that the UK entered the recession with a large structural deficit and that “as a result the UK’s deficit is now the largest in our peacetime history”. What they fail to point out is that the current deficit reflects the deepest and longest global recession since the war, with extraordinary public sector fiscal and financial support needed to prevent the UK economy falling off a cliff. They omit to say that the contraction in UK output since September 2008 has been more than 6 per cent, that unemployment has risen by almost 2 percentage points and that the economy is not yet on a secure recovery path.
There is no disagreement that fiscal consolidation will be necessary to put UK public finances back on a sustainable basis. But the timing of the measures should depend on the strength of the recovery. The Treasury has committed itself to more than halving the budget deficit by 2013-14, with most of the consolidation taking place when recovery is firmly established. In urging a faster pace of deficit reduction to reassure the financial markets, the signatories of the Sunday Times letter implicitly accept as binding the views of the same financial markets whose mistakes precipitated the crisis in the first place!
They seek to frighten us with the present level of the deficit but mention neither the automatic reduction that will be achieved as and when growth is resumed nor the effects of growth on investor confidence. How do the letter’s signatories imagine foreign creditors will react if implementing fierce spending cuts tips the economy back into recession? To ask – as they do – for independent appraisal of fiscal policy forecasts is sensible. But for the good of the British people – and for fiscal sustainability – the first priority must be to restore robust economic growth. The wealth of the nation lies in what its citizens can produce
Lord Skidelsky,
Emeritus Professor of Political Economy, University of Warwick
Marcus Miller,
Professor of Economics, University of Warwick
David Blanchflower,
Bruce V. Rauner Professor of Economics, Dartmouth College, US and University of Stirling
William Brown,
Montague Burton,
Professor of Industrial Relations, University of Cambridge
Paul De Grauwe,
Professor of Economics, K U Leuven, Belgium
Brad DeLong,
Professor of Economics, UC Berkeley, US
Sheila Dow,
Emeritus Professor of Economics, University of Stirling
Jean-Paul Fitoussi,
Professor of Economics, Sciences-po, Paris, France
Richard Freeman,
Herbert Ascherman Chair in Economics, Harvard University, US
G.C. Harcourt,
Emeritus Reader, University of Cambridge, and Professor Emeritus, Adelaide University, Australia
Peter Hammond,
Marie Curie Professor, Dept of Economics, University of Warwick
Mark Hayes,
Fellow in Economics, University of Cambridge
David Held,
Graham Wallas Professor of Political Science, LSE
Jane Humphries,
Professor of Economic History, University of Oxford
Alan Kirman,
Professor Emeritus Université Paul Cezanne, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Institut Universitaire de France
George Magnus,
Senior Economic Adviser to UBS Investment Bank
Lord Peston,
Emeritus Professor of Economics, Queen Mary, University of London
Robert Rowthorn,
Emeritus Professor of Economics, University of Cambridge
John Van Reenen,
Professor of Economics, LSE
Joseph Stiglitz,
University Professor, Columbia University, US
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